FSC fylder 25 år

FSC så sin officielle begyndelse i Oaxaca, Mexico, hvor det første FSC-kontor slog dørene op i 1994. Logoet, som vi kender det i dag, blev vedtaget to år senere i 1996.

På 25 år har FSC skabt verdens mest troværdige globale system til skovcertificering. FSC samler skovbrugets mange globale interessenter, som alle er med til at definere, hvad ansvarlig skovdrift er. Vi har i dag rundet 208 millioner hektar FSC-certificeret skov. Det svarer til et område på 48 gange Danmarks areal. Hver hektar er med til at sikre, at fremtidige generationer kan få lige så meget gavn og glæde af skoven, som vi har i dag. Du kan få et overblik over FSC-kontorer, medlemmer og certificeret skov i hele verden med FSC on the Map.

FSC-logoet

Det velkendte logo kom til i 1996. Efter en lang proces blev bestyrelsen enige om en kombination af to genkendelige symboler. Et flueben og et træ. Hurtigt og let at forstå for mennesker i hele verden. Godkendelsen af det endelige logo førte samme år til, at det første FSC-certificerede produkt blev mærket i England. En spatel fra Sainsbury der nu er et vigtigt symbol på FSC’s udvikling.

FSC i Danmark

FSC Danmark blev stiftet i 1996, hvor en arbejdsgruppe bestående af virksomheder og NGO’er blev stiftet. Gruppens formål var først og fremmest at udarbejde retningslinjer for certificering af dansk skov under den internationale FSC-certificeringsordning. I 2004 blev de danske retningslinjer godkendt, og FSC Danmarks arbejde er nu ikke bare at vedligeholde og opdatere den danske FSC-skovstandard, men også at styrke samarbejdet med og imellem sine medlemmer, udvikle markedet, politisk påvirkning og at øge kendskabet til FSC-mærket generelt.

FLERE MEDLEMMER FÅR 100%-DIPLOM

På FSC Danmarks årsdag 2019 uddelte vi traditionen tro 100%-diplomer til medlemmer, som gør en ekstra indsats for at øge andelen af FSC-certificerede træprodukter i deres sortiment. Diplomerne uddeles til medlemmer, der har en offentlig politik eller målsætning om 100 % FSC på en eller flere produktgrupper. FSC Danmark hædrer både medlemmer, som er i mål eller på vej dertil.

Følgende medlemmer fik et 100%-diplom i 2019:

  • Bolia International A/S
  • Rosendahl Design Group A/S
  • TINE SA (Norges største producent af mejeriprodukter som mælk og ost)

Du kan se, hvem der blev hædret i 2018 her

Designing for Sustainability

Ambitiøs konference om bæredygtighed og design

Den 21. november skete der noget helt nyt i den danske designbranche. FSC Danmark lancerede den nye, ambitiøse konference Designing for Sustainability i Aller Huset på Havneholmen. FSC Danmark havde længe haft lyst til at tage handsken op og skabte den konference om bæredygtighed, som både vi og vores medlemmer følte, der manglede i designbranchen.

Fokus var på holistisk bæredygtighed og en 360 graders tilgang med emner som disruption, adfærdsdesign, kommunikation, kultur og fremtidens forbrugere. Konferencekonceptet var klart – nul Power Points og udelukkende indslag, som rykker og inspirerer den grønne omstilling. 100 virksomheder og organisationer fra design- og møbelbranchen bakkede op.

Dagen bød på otte spændende talere, der med hver deres fokus og baggrund inspirerede publikum.

Den holistiske tilgang til bæredygtighed var et gennemgående tema, og flere var inde på vigtigheden af, at virksomhederne skal på en rejse fra at være purpose-drevet til også at have ambitioner om at ændre samfundet. Det vil sige, at virksomheder ikke bare skal tale om deres miljørigtige produkter, de skal også give tilbage til samfundet og medvirke til at løse klimakrisen. En ny form for gennemsigtighed, der stiller nye krav til virksomheder og medarbejdere.

Vi står ved en skillevej

Firstmover Solitaire Townsend var en af dagens mest omtalte indslag, måske fordi hun også rørte deltagernes følelser. Hun gjorde det om nogen klart, at vi står ved en skillevej, der aldrig har været vigtigere; enten er vi medvirkende til løsningen – både som mennesker og virksomheder – eller også er vi ikke. Generation Z vil ikke lade din virksomhed overleve på den lange bane, hvis ikke du er med. Denne nye generation kræver nemlig gennemsigtighed og ærlighed på et helt nyt niveau. De vil f.eks. vide, hvor meget af prisen på deres bukser er gået til arbejderen, råvarer, producenten og til virksomheden selv. Dermed forventer generation Z, at virksomheder tager ansvar og gør det nemmere og billigere at vælge bæredygtigt.

Fællesskab og radikale ændringer er vigtigt

Vi skal alle være med til at starte en bevægelse for mindre forbrug og ændre måden hvorpå, vi bruger vores ressourcer i hver vores industri. Talerne gav interessante eksempler på, at det kan gøres gennem politisk arbejde, uddannelse af nuværende og næste generationer, og ved at skubbe på for at ændre hele ens industri og ikke bare ens egen forretning. Henrik Beha fra Plastic Change fastslog f.eks., at det kræver politisk indgriben og regler på et nyt niveau for at ændre på tilgangen til plastik som ressource. Erick Thürmer fra Thürmer Tools fortalte, at man som virksomhed selv skal sørge for at disrupte sin industri i stedet for at følge med strømmen og forblive i gamle mønstre.

Konkrete værktøjer fra Sustainable Brands

Deltagerne fik også introduktion til en række konkrete værktøjer fra Sustainable Brands, som gør det muligt at strukturere de grønne ambitioner i virksomhederne.

For at nå i mål må man nemlig ifølge organisationen gøre sine grønne ambitioner ekstremt konkrete for sine medarbejdere. Med adfærdsdesign kan man undersøge, hvad medarbejdere og ledelse forstår ved ordene “grøn omstilling”, og bryde det ned i konkrete handlinger, så alle dele af virksomheden forstår strategien på samme måde.

Dette års talere var:
  • Solitaire Townsend, medstifter af Futerra
  • Nina Bendixen, klimaformidler m. ungepanel fra Ellemark Skolen i Køge
  • Henrik Beha, Plastic Change
  • Maria Mattsson, Adfærdsdesigner i Bro Kommunikation
  • Erick Thürmer, CEO Thürmer Tools
  • Loa Worm, direktør for strategi og udvikling FSC Danmark
  • Nicoline Olesen, B Corp Activist
  • Ulla Johanne Johansson 
  • Sustainable Brands

2019 var første gang konferencen så dagens lys – men med en stor succes bliver der også tale om et “på gensyn” næste år! 

Sammen med FSC Danmark stod disse partnere bag konferencen:

ALIVE A/S – IKEA – Mad & Bolig – Bolia.com – FDB Møbler – Keflico – Kvist Industries – JYSK – Verdens Skove – STEP – ScanCom International

Database for mindre kendte tropiske træarter

Lesser known Timber species (LKTS) er navnet på en international database, som FSC Danmark står bag. Formålet med siden er at inspirere og guide arkitekter, bygherrer, leverandører og andre til at anvende mindre kendte tropiske træarter og dermed tage presset fra de mere traditionelle anvendte arter og støtte bæredygtig skovforvaltning i troperne. Databasen indeholder tekniske data og konkrete cases, hvor FSC-certificerede og mindre kendte træarter er anvendt.

LKTS-databasen har et globalt udsyn og blev i 2019 tilgængelig på både engelsk, spansk, fransk, hollandsk og kinesisk. Det er muligt at blive partner på LKTS-projektet og dermed tage del i den globale bevægelse for bæredygtig forandring i tømmersektoren. Du kan f.eks. få fremhævet din virksomheds udvalg af bæredygtigt tropisk træ for et kommercielt marked. Kontakt FSC Danmark for at høre mere om partnerskabsfordelene.

Du finder databasen her

FSC Friday: En global mærkedag

FSC Friday er en begivenhed, hvor virksomheder, organisationer og NGO’er, der beskæftiger sig med FSC, fejrer deres arbejde og indsats for at udbrede bæredygtigt skovbrug. Mærkedagen er international og falder hvert år på den sidste fredag i september.

I Danmark fejrer vi FSC Friday med en konkurrence, som alle engagerede organisationer kan deltage i. Mange ser det som en god mulighed for at øge kendskabet til FSC blandt medarbejdere eller kommunikere arbejdet med FSC på sociale medier. FSC Danmark sætter stor pris på opbakningen og engagementet til FSC Friday.

Læs mere om FSC Friday 2019 og se vinderen her.

ENDNU ET AKTIVT MESSEÅR

FSC Danmark var aktivt til stede på bl.a. flere møbel- og byggerimesser i 2019.

DEBAT OM BÆREDYGTIGT TRÆ OG BYGGERI

FSC Danmark arrangerede et velbesøgt debatmøde på Building Green Aarhus. Her satte vi sammen med Aarhus Kommune, Thortrans Randers og TræVærk fokus på, hvornår træ kan kaldes bæredygtigt, og hvordan vi bruger mere bæredygtigt træ i byggeriet. Det hyggelige og intime Go Green Stage-telt var fyldt op, og der var masser af spørgsmål og gode diskussioner.

FSC + MØBLER = VERDENSMÅL

Vi deltog med både stand og key note præsentation på Scan Offices møbel- og indretningsevent INTERIOR & DESIGN UNIVERSE i København og Aarhus. Her gav vi indkøbere, indretningsarkitekter og møbelvirksomheder eksempler på, hvordan de via FSC bidrager til mange af FN’s Verdensmål og samtidig lever op til kundekrav om bæredygtigt træ. Under de to events fik vi bekræftet den store interesse for FSC-certificering, som har været et gennemgående tema i møbelbranchen i 2019.

Modebranchen har fået øjnene op for FSC

MASAI blev i 2019 FSC-certificeret som det første danske modebrand. Én ting er, at flere modebrands får deres papirvarer FSC-certificerede, men at Masais træbaserede tekstiler nu også bliver det, er et vigtigt skridt i en mere bæredygtig retning indenfor tøj- og modebranchen.

Certificeringen sker på baggrund af, at en stor del af Masais kollektioner er skabt af den træbaserede viskosefibre. Derfor er det et meningsfuldt område at sætte ind i Masais samlede bæredygtigheds- og CSR-strategi, hvilket Sidse Jensen, CSR & Sustainability Manager, Masai, også fortæller: ”For os hos Masai er det vigtigt, at vores CSR-tiltag ligger i naturlig forlængelse af vores forretning, så vi tager fat der, hvor det virkelig gør en forskel. Op mod 60 % af vores kollektioner er skabt i netop træbaserede fibre, som f.eks. viskose, og det er derfor helt naturligt, at det er her, vi fokuserer”.

Kræver vilje i hele leverandørkæden

Loa Dalgaard Worm, strategisk direktør, FSC Danmark, udtrykker, at det har været en fornøjelse at arbejde med Masai igennem certificeringsprocessen: ”De har fra starten haft et ønske om at gøre noget stort, som vil have positiv indvirkning på store dele af produktionen, og det ønske bliver nu fulgt til dørs. Det kræver jo ikke alene ændringer hos Masai selv, men også hos deres leverandører, som skal source på en anden og bæredygtig måde og samtidig sikre sporbarhed igennem certificering. Det kræver en vilje hos både Masai og hos deres leverandører at komme i mål. Masai er de første i tekstilbranchen i Danmark, som tager dette skridt og samtidig får deres leverandører med, og det fortjener de stor ros for.”

Sidse Jensen fremhæver ligeledes, at beslutningen kræver vilje og godt samarbejde: ”Der er mange mennesker involveret i processer som denne, og der er nødt til at være passion og stolthed omkring det, for at vi kan løfte en sådan opgave. En del af vores leverandører har været med helt fra Masais tidlige år og deres del i, at det er lykkedes, er bestemt også værd at fremhæve.”

Inspirationskilde for modebranchen

En FSC-certificering kan, også indenfor modebranchen, være en del af løsningen på det mange forbrugere efterspørger fra virksomheder – nemlig gennemsigtighed og dokumentation for at produktet har en bæredygtig oprindelse. Masais certificering markerer, at tøj- og modebranchen for alvor er ved at få øjnene op for FSC som et vigtigt bidrag til grøn omstilling og FN’s Verdensmål, og FSC Danmark håber, at Masai vil være inspirationskilde for mange tekstilbrands.

De første FSC-certificerede Masai styles vil efter planen være at finde i butikkerne som en del af efterårskollektionen 2020.