ÅRET HVOR SUSTAINABILITY BLEV MAINSTREAM

Hvis jeg skal beskrive året 2018 i en enkelt sætning, vil det være: Året hvor bæredygtighed blev mainstream! 

 

Det er tydeligt at mærke, at vi i FN’s verdensmål har fået et fælles sprog, som ikke alene laver en ramme men som også inspirerer den strategiske tænkning i flere og flere virksomheder. Vi har i 2018 set bæredygtighed rykke sig fra at være forankret i produktion og kvalitetsafdelinger til at blive fokuspunkt hos bestyrelser og lederne. Dette er et markant skifte, som især i årets sidste måneder tog fart.  

Hos FSC Danmark skubber vi naturligvis aktivt på denne tendens – og det går virkelig godt! Antallet af certificerede virksomheder vokser støt og der går ikke en måned, uden vi kan tilføje et nyt medlem til vores medlemsliste (LINK). Samtidig er antallet af virksomheder, der aktivt markedsfører FSC-certificerede produkter historisk stort.  

 

Ny branche banker på  

Et virkelig spændende område, der for alvor begynder at vækste er mode og tekstilindustrien. De vanlige tekstiler er under pres, fordi produktion af konventionelt bomuld forbruger enorme mængder vand og pesticider, og klimaforandringerne vanskeliggør produktionen i en ikke så fjern fremtid. Samtidig er det oliebaserede polyester under luppen for sin klimaprofil. Derfor vinder tekstiler baseret på cellulose fra vores skove frem med hastige skridtVi har allerede set virksomheder som H&M og Stella Mcartney arbejde med FSC-tekstil og opstille ambitiøse målsætninger om at skifte til FSC på store dele af deres kollektioner. Vi forventer i 2019 at se de første danske tøjbrands komme på markedet med FSC-logo på produkterne. Vi mærker et tydeligt behov for et fælles netværk for tekstilvirksomheder og forventer derfor at starte et sådant inden sommeren.

 

Fokus på effekten af FSC 

Jeg vil også gerne rette fokus på det, FSC grundlæggende handler om: bæredygtig brug af vores skove.    

Hvad betyder FSC helt håndgribeligt for mennesker og dyr i verdens FSC-certificerede skove? 

Det korte svar er, at FSC for rigtig mange betyder et markant bedre liv. Det ville vi gerne vise tydeligere. Og derfor lavede vi i 2019 vores mest ambitiøse CSRkampagne nogensinde. Under titlen ”Together We Are FSC” zoomer vi ind på, hvilken konkret forskel FSC gør ude i skoven. Rygterne om kampagnen blev undervejs opsnappet af vores internationale enhed, som bad os lave den global. Kampagnen rulles derfor lige nu ud på 11 sprog på tværs af hele kloden. Den vil i foråret 2019 også præsenteres grundigt for vores danske virksomheder og organisationer.  

Vejen banet for mere certificeret dansk skov 

Ude i skoven har vi også en anden god nyhed at fejre: Standarden for FSC-certificering af danske skove er blevet opdateret.  

Det betyder, at det er blevet markant nemmere at certificere skov i Danmark – vel at mærke uden at der er gået på kompromis med kravene til bæredygtighed. Dermed er vejen banet for, at vi kan se mere dansk FSCtræ i danske produkter.   

 

Og så er der alt det andet…. 

Som altid har vi været et rygende travlt kontor med mange jern i ilden. I vores årsberetning kan du læse mere om vores mange aktiviteter, kampagner og services til jer medlemmer.  

 

Vi har arbejdet ihærdigt på implementering af offentlige indkøbspolitiker i samarbejde med kommunerhaft flere forbrugerkampagner, igen afholdt FSC Design Award og haft en stor indsats for FSC i byggeriet. 

Og hvis du synes du går glip af noget, fordi du endnu ikke er medlem, tager vi gerne en kop kaffe og finder ud af, hvordan din organisation kan involvere sig. 

 

Vi glæder os til et spændende 2019 

Søren